Parkeren

Parkeerbehoefte

Conform het plan zullen twee vrijstaande en negen geschakelde woningen gerealiseerd worden. Voor wat betreft de twee vrijstaande woningen wordt conform het 'Parapluplan Parkeren Dongen' aangesloten bij de categorie 'koop, huis, vrijstaand' . Voor wat betreft de grondgebonden woningen wordt aangesloten bij de categorie 'koop, huis, tussen/hoek' . Conform de richtlijnen wordt er altijd uitgegaan van het gemiddelde van de waardes. De parkeerbehoefte (inclusief aandeel bezoekers parkeren) is als volgt bepaald

Minimaal

  • Vrijstaande woningen: 2 x 1,5 = 3,0 parkeerplaatsen
  • Geschakelde woningen: 9 x 1,3 = 11,7 parkeerplaatsen.

In totaal zijn daarmee (3,0 + 11,7) 14,7 parkeerplaatsen benodigd.

Gemiddeld

  • Vrijstaande woningen: 2 x 1,9 = 3,8 parkeerplaatsen
  • Geschakelde woningen: 9 x 1,7 = 15,3 parkeerplaatsen.

In totaal zijn daarmee (3,8 + 15,3) 19,1 parkeerplaatsen benodigd.

Maximaal

  • Vrijstaande woningen: 2 x 2,3 = 4,6 parkeerplaatsen
  • Geschakelde woningen: 9 x 2,1 = 18,9 parkeerplaatsen.

In totaal zijn daarmee (4,6 + 18,9) 23,5 parkeerplaatsen benodigd.

Parkeeraanbod

Voor het bepalen van het parkeeraanbod wat in het beoogde initiatiefplan mogelijk wordt gemaakt, zijn de rekenfactoren voor parkeervoorzieningen bij woningen van belang. Conform het parapluplan van de gemeente Dongen gelden bij woningen verschillende uitgangspunten voor parkeervoorzieningen:

  • Een dubbele inrit van minimaal 4,5 meter diep telt als 1,7 parkeervak.
  • Een enkele inrit van minimaal 5 meter diep telt als 0,8 parkeervak

Binnen het planvoornemen worden op basis van deze uitgangspunten 17,8 parkeervakken op eigen terrein gerealiseerd. In het nieuwe woonhofje worden daarnaast nog 6 openbare parkeerplaatsen gerealiseerd.

Met een gemiddelde parkeerbehoefte van 19,1 en een parkeeraanbod van 23,8 wordt voldaan aan de maximale eisen uit het ‘Parapluplan Parkeren Dongen’. De parkeerbehoefte van de beoogde ontwikkeling kan dus volledig op eigen terrein worden opgevangen.